Foto:
Mortsel deed er alles aan om de IC-trein te behouden, maar de NMBS heeft laten weten dat het treinaanbod herleid
wordt tot 1 IC-trein per uur in plaats van 2, en dit vanaf de week van 15 december”, aldus burgemeester Erik Broeckx.
In 2022 werd naar aanleiding van corona het aantal IC-treinen op het traject Antwerpen–Brussel tijdelijk verminderd van 4 naar 3 per uur. Dit had tot gevolg dat er nog slechts 1 trein in Mortsel-Oude-God stopte per uur. Na het hernemen van het normale woon-werkverkeer na corona bleek al gauw hoe groot de nood was aan deze verbinding. “We waren dan ook verheugd dat deze trein sinds september 2023 opnieuw reed. Groot is dan ook onze verbazing dat deze trein verdwijnt, ditmaal naar aanleiding van de nieuwe, snellere IC-verbinding tussen Brussel en Amsterdam.
De NMBS laat weten zich bewust te zijn van de impact van deze aanpassing van het treinaanbod. Ze benadrukken dat dit gebeurt buiten de wens van de NMBS om. De NMBS kreeg geen rijpad voor deze trein van Infrabel en botst daarmee op de limieten van het spoornetwerk in ons land, dat op een aantal belangrijke verbindingsassen verzadigd geraakt. Volgend jaar zal de NMBS opnieuw een procedure doorlopen voor het aanvragen van rijpaden.
Helaas gaat het niet enkel om capaciteitsproblemen, maar is deze beslissing ook het gevolg van een arbitrageprocedure ingesteld door Infrabel waardoor de NMBS dit rijpad verloor aan Eurostar, en dit op basis van de hogere infrastructuurvergoedingen die deze treinen genereren.
“Bij het goederenvervoer is het zo dat de hoogste bieder met de treinen mag rijden. Dat dit principe blijkbaar ook wordt toegepast op het vervoer van personen is knettergek,” aldus burgemeester Erik Broeckx. “En uiteraard zullen wij als eersten klaarstaan om opnieuw te ijveren voor een herstel van het treinaanbod in Mortsel Oude-God, zoals we dat vandaag de dag kennen. Want vanaf 15 december worden honderden dagelijkse reizigers uit de Zuidrand rond Antwerpen in de kou gezet. Een goed bezette trein afschaffen om plaats te maken voor een nieuwe trein die op hetzelfde traject voor binnenlandse reizigers niet eens toegankelijk is. Begrijpen wie begrijpen kan”, aldus een ontgoochelde burgemeester Erik Broeckx.