Foto:
Groen Vooruit gaat een stap verder en stelt NMBS in gebreke
MORTSEL – Om een snelle verbinding tussen Brussel en Amsterdam mogelijk te maken wil de NMBS een trein per uur in Mortsel Oude-God schrappen. Van de bestaande 4 treinverbindingen tussen Antwerpen en Brussel, waarvan er twee in Mortsel-Oude-God stoppen zou er dus een tussenuit vallen. Groen Vooruit Mortsel lanceerde een protestmailactie waarbij al 500 mensen een protestmail stuurde naar NMBS. Op basis van de reacties van NMBS en de voorlopige toekomstige dienstregeling lijkt het lot van de tweede trein tussen Antwerpen en Brussel met stopplaats in Mortsel-Oude-God aan een zijden draadje te hangen. Michiel Hubeau, lijsttrekker van Groen Vooruit Mortsel, kondigt nu aan dat ze een stap verder gaan en NMBS in gebreke stellen omwille van het niet nakomen van hun beheersovereenkomst met de Belgische staat. De ingebrekestelling wordt ingediend door een coalitie van progressieve partijen uit de zuidrand.
Ondertussen een maand geleden bleek dat er plannen zijn dat NMBS effectief het plan heeft opgevat om het treinaanbod in Mortsel Oude-God te halveren, van twee treinen per uur naar slechts één. Het lokale treinaanbod zou moeten wijken voor een internationale verbinding tussen Amsterdam en Brussel. Naast de Eurostar die reeds elke twee uur de Nederlandse en Belgische hoofdstad verbindt, zou er nog een trein per uur bovenop komen. Op geen enkele van die treinen kan je trouwens met een gewoon ticketje opstappen, je moet daarvoor een duur internationaal ticket kopen. Volgens een analyse van TreinTramBus zijn de gevolgen niet enkel voelbaar in Mortsel, maar merkbaar van West-Vlaanderen tot in Limburg. Dan moet absoluut de vraag durven gesteld worden of een extra verbinding tussen Amsterdam en Brussel het waard zijn om zoveel nadelige gevolgen te veroorzaken voor het binnenlands treinverkeer.
Lijsttrekker van Groen Vooruit, Michiel Hubeau bijt zich al enkele weken vast in dit dossier en wil de treinen niet zonder slag of stoot laten schrappen: “De beslissingen die NMBS is aan het nemen zijn voor ons echt onbegrijpelijk. Voor een pendelaar is het uiteraard een wereld van verschil of er 1 of 2 treinen per uur rijden. Denk aan het gevolg van een afgeschafte trein, of op tijd op het werk geraken als je je kinderen op school afgezet hebt. Of een trein vroeger nemen om zeker op tijd te zijn voor een belangrijk overleg betekent plots een uur vroeger op het perron staan. Dat zijn dagdagelijkse bekommernissen van de pendelaars in Mortsel. Met onze succesvolle mailactie hebben we van NMBS een onduidelijk antwoord gekregen. De transparantie is ver zoek, maar uit het antwoord lijkt het dat NMBS die tweede verbinding al heeft opgegeven. Met een halvering van het treinaanbod duw je mensen gewoon opnieuw de auto en de files in.”
Groen Vooruit kondigt verdere stappen aan en stelt NMBS in gebreke.
Hubeau reageert verontwaardigd op de NMBS die zich niet aan de afspraken houdt en kondigt verder stappen aan: “Uit onze research van de voorbije weken blijkt al dat ze ingaan tegen hun beheerscontract en dat de bevoegde minister aan NMBS heeft duidelijk gemaakt dat ze het vervoersplan zoals afgesproken moeten respecteren. Als NMBS denkt dat ze zomaar tegen haar verplichtingen in onze trein kan schrappen. Daarom zullen we NMBS in gebreke stellen bij de FOD (federale overheidsdienst) Mobiliteit om NMBS te verplichten haar vervoersplan na te komen. Omdat de verontwaardiging groot is in heel de zuidrand, die een slechter treinaanbod krijgt en meer files mogen verwachten, zullen we de klacht indienen vanuit verschillende progressieve partijen uit de zuidrand; Groen Vooruit (Mortsel), Hove Beweegt, Lijst Voor Edegem, Groen-Gangmaker Boechout-Vremde en GroenXL uit Lint.”