Beeld ter illustratie ©pixaby

Begin dit jaar konden de inwoners van de gemeente Boechout een vragenlijst invullen over de communicatie in hun gemeente.

De resultaten van dat onderzoek werden maandag voorgesteld tijdens de gemeenteraad.

 

Over het onderzoek

 

Onderzoekers van de Thomas More Hogeschool, onder leiding van hoofdlector en docent Eric Goubin, gebruikten voor dit onderzoek een gestandardiseerde vragenlijst die al in meer dan 30 gemeenten en steden voor dit onderzoek werd gebruikt. 2000 inwoners, een representatieve steekproef van de Boechoutse bevolking, kregen een papieren enquête in de bus. Daarnaast deed de gemeente een open oproep naar alle inwoners om een digitale versie in te vullen. Er werden 711 enquêtes ingevuld.

 

Conclusie: de gemeente krijgt van haar inwoners een goed communicatierapport. Er is een zeer positieve waardering van de meeste onthaalkanalen en van de gedrukte en digitale kanalen van de gemeente. Er is een positief rapport voor de totaalbeleving van de communicatie: 75% van de inwoners heeft een positieve waardering van de communicatie door de gemeente. Boechout haalt daarmee in de benchmark de top 5 in vergelijking met de 33 andere steden en gemeenten waar dit onderzoek liep.

Burgemeester Koen T’Sijen, die ook bevoegd is voor communicatie, is blij met de resultaten: We hebben de laatste vijf jaar veel geïnvesteerd in een kwalitatief onthaal. Het doet deugd te zien dat de bewoners die inspanningen waarderen. Ook wat communicatie betreft, hebben we hard gewerkt aan een verbetering van onze communicatiekanalen. We maakten van ons infoblad een magazine met plaats voor beleving en verhalen, we vernieuwden onze website en zetten hard in op communicatie via nieuwe media. We kregen via de onderzoekers van Thomas More ook aanbevelingen om het in de toekomst nog beter te doen. Die tips gaan we zeker in onze communicatie toepassen.’

 

Onthaal

Sinds de coronaperiode kunnen burgers vele zaken digitaal aanvragen en worden de onthaalbalies minder bezocht. Toch worden deze balies door de burgers van Boechout goed gewaardeerd. Het onthaal van de vrijetijdsdienst krijgt van de respondenten een 8,6/10. Met 8,4/10 moet het onthaal in het administratief centrum niet onderdoen. Deze cijfers zetten de gemeente op de derde plaats in het rijtje van deelnemende lokale besturen.

 

Meldingen en klachten

Meldingen bereiden de gemeentelijke diensten vooral via het meldformulier op de gemeentelijke website (17%). Hoewel dit nummer gratis is, wordt het meldnummer niet echt vaak gebruikt (7%). De gemeente krijgt goede punten voor de manier waarop ze omgaat met meldingen en klachten: inwoners geven een waardering van 7,7/10 voor het telefonisch contact en 7,5/10 voor melding via de website.

Gemeentelijke communicatiekanalen

Het gemeentelijke infoblad #boechoutbeweegt is het belangrijkste communicatiekanaal. 84% van de deelnemers leest het regelmatig door. Het wordt ook sterk gewaardeerd met een score van 8,3/10. Hiermee zit Boechout in de top 3. Minder bekeken zijn de website (30%), de gemeentelijke infoborden (24%), de digitale nieuwsbrief (28%), onze Facebookpagina (17%) en het Hoplr-platform (26%). Bewonersbrieven worden door 37% van de deelnemers bekeken. De Instagrampagina (7%) en LinkedIn-pagina (3%) worden niet zo vaak bekeken.

 

Be-Alert blijft voor de meeste deelnemers (69%) het beste kanaal om verwittigd te worden bij een noodgeval. Ouderen hebben liever een mail of een Whatsapp-bericht.

 

Vrijetijdskanalen

Deelnemers halen hun informatie over ons vrijetijdsaanbod vooral uit de cultuurbrochure Theater Vooruit (59%) en de UIT-kalender in het infoblad (51%). Met een waardering van 8,3/10 voor de cultuurbrochure scoort Boechout zelfs het best van alle gemeenten.

 

Algemene beleving

Hoe graag woon je in Boechout? De enquête polste ook naar de algemene beleving van onze gemeente. Hiervoor krijgt Boechout een gemiddelde score van 5,4/7, de derde plaats in het geheel van besturen die eerder al de bevraging deden. Inwoners beoordelen de gemeente als levendig, gezellig en bereikbaar. Er is veel vrijetijdsaanbod en de gemeente is kindvriendelijk.

Wat kan er beter?

Uit de bevraging bleek ook dat er op sommige vlakken nog ruimte is voor verbetering. Er moet meer aandacht gaan naar informatie over Vremde. De inwoners van de deelgemeente vinden minder goed de weg naar de vrijetijdsbalie en waarderen de vrijetijdskanalen wat minder goed dan andere inwoners. Ze zijn kritischer over de bewonersvergaderingen en de omgang met meldingen.
Over het algemeen vindt men in Boechout dat er te weinig informatie te vinden is over subsidies en premies en de geschiedenis van het dorp. Een aantal inwoners verwacht ook meer uitleg bij beslissingen van het bestuur. Er moet meer gecommuniceerd worden over de wijken. Op het vlak van vrijetijd mag er meer informatie komen over toeristische bezienswaardigheden, verenigingen en erfgoed.

 

Extra aanbevelingen

De gemeente moet blijven inzetten op de klassieke kanalen zoals het infoblad #boechoutbeweegt. Dat is het belangrijkste communicatiekanaal van de gemeente. Toch raden de onderzoekers van Thomas More aan om de digitale kanalen meer te promoten, zodat de digitale nieuwsbrief, Facebook, Hoplr en Instagram meer bekend geraken onder de bevolking. Er moet ook beter gecommuniceerd worden over bewonersvergaderingen, zodat mensen voldoende informatie krijgen voor, tijdens en na deze inspraakmomenten.

 

Ontdek het volledige rapport op www.boechout.be/communicatieonderzoek.

Persbericht: Gemeente Boechout

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *