Foto:
BOECHOUT – Fietsers voelen zich veilig in de gemeente Boechout. Opvallende cijfers in de gemeentemonitor tonen dat aan.
Van tevredenheid over de fietsinfrastructuur, veilig fietsen, tot verplaatsingen woon-werk met de fiets: de gemeente Boechout scoort op alle vlakken een pak beter dan het Vlaamse gemiddelde.
En dat werd vandaag in het Vlaams parlement bevestigd bij de uitreiking van de titel ‘Fietsgemeente van Vlaanderen’: de gemeente Boechout wint voor de vierde keer in haar categorie. Maar dat is niet echt onverwacht, zegt een glunderende schepen van mobiliteit, Rudi Goyvaerts: ‘Wij hadden een ijzersterk dossier. Prioriteit geven aan de fiets is al jaren een duidelijke beleidskeuze van dit bestuur.’
Sterke inzet op de fiets over verschillende beleidsdomeinen heen
Schepen Goyvaerts: ‘Boechout moet veel doorgaand autoverkeer slikken en daarom willen wij fietsers alle mogelijke comfort en veiligheid geven. Die ambitie is heel duidelijk terug te vinden in onze beleidsplannen. De bouwcode, het mobiliteitsplan, het toetsingskader publieke ruimte, de Visienota Omgeving2030 tot zelfs het energie- en klimaatplan: ze hebben allemaal één ding gemeen: de fietser neemt een belangrijke, vaak zelfs prioritaire plaats in.’
‘Het breed uitdragen van de fietsgedachte zit in hun DNA’
Dat is de jury van fietsgemeente Vlaanderen niet ontgaan: ‘Het bestuur en de medewerkers gaan het gesprek aan met elkaar, met de inwoners en met hogere overheden en blijven doordiscussiëren tot het helemaal juist zit. Het breed uitdragen van de fietsgedachte zit in hun DNA.’
‘Boechout innoveert op bijna alle thema’s – steeds opnieuw.’
Wat de jury ook zag: ‘Boechout investeert in de fiets en innoveert (pioniert zelfs) op bijna alle thema’s – steeds opnieuw. Voorbeelden daarvan zijn de integratie van een kwalitatief fietsnetwerk in het openbaar domein, de parkenstructuur, het woonweefsel en het buitengebied of de aanleg van fietsstraten met de fiets in tegenrichting op een verhoogd fietspad. De gemeente durft te experimenteren en trekt lessen als het ‘minder’ is.’ ‘Dat is zeker waar,’ vult schepen Goyvaerts aan: ‘Maar door zo consequent de kaart van de fietser te trekken, moeten we soms moeilijke keuzes maken. Fietszones invoeren in landelijk gebied, van de hele dorpskern van Boechout een fietszone maken, dat zijn geen evidente beslissingen. Maar meer en meer dorpelingen merken nu ook dat trager verkeer niet alleen veiliger is voor alle weggebruikers, maar ook bijdraagt aan de levenskwaliteit in ons dorp. En dat is een goede zaak voor iedereen.’