Foto:

Copyright: © mortselmedia

In een open brief gericht aan mevrouw Dutordoir, CEO van de NMBS, vraagt TreinTramBus dringend een overleg om de plannen

die bij de NMBS voorliggen te bespreken. Ook Mortsels burgemeester Erik Broeckx ondertekende de open brief om de boodschap kracht bij te zetten: “We moeten blijven ijveren voor het behoud van openbaar vervoer. De IC-Snel die ze introduceren zorgt ervoor dat pendelaars in Mortsel in het IC-station Mortsel-Oude-God nog maar 1 trein per uur kunnen nemen in elke richting. Deze halvering van het aanbod, ook in de spits, is onbegrijpelijk. Zeg gerust ronduit dramatisch.”

 

De IC-snel is een nieuwe sneltrein tussen Amsterdam en Brussel-Zuid die tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid zelfs niet toegankelijk zal zijn voor binnenlandse reizigers. Reizigers tussen Antwerpen en Brussel worden wellicht dan ook de grootste slachtoffers. Ieder uur zal er tussen x.25 uur en x.54 uur in Antwerpen geen enkele IC-trein meer naar Brussel vertrekken. “Zo’n slechte spreiding is onaanvaardbaar.

De NMBS heeft zich ertoe verbonden om op termijn 30% meer binnenlandse reizigers te vervoeren. En dan schaffen ze een goed bezette trein af om plaats te maken voor een nieuwe trein die op hetzelfde traject voor binnenlandse reizigers niet toegankelijk is. Begrijpen wie begrijpen kan.”, aldus burgemeester Erik Broeckx.

De as Antwerpen – Brussel, die de twee grootste steden van ons land verbindt, is al jaren een van de zwakst bediende hoofdlijnen van het net. Vanaf december is de IC-snel opgenomen in de definitieve dienstregeling. Het aanbod op deze as wordt dan nog slechter en er zullen minstens in de spits structurele capaciteitsproblemen ontstaan.

TreinTramBus en de betrokken gemeenten en steden, waaronder Mortsel, wensen dringend overleg met de NMBS om de bijsturing van de voorliggende plannen te bespreken.

Persbericht: Lokaal bestuur Mortsel

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *